جلسه ی دیدار نمایندگان تشکل های صنفی و
سیاسی فرهنگیان با وزیر آموزش و پرورش صبح روز پنجشنبه یکم اسفند 1392 برگزار
گردید. در این دیدار دکتر علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید و
علیرضا جدایی رییس مرکزاطلاع رسانی و روابط عمومی، میزبان نمایندگان کانون صنفی
معلمان ایران، سازمان معلمان ایران، انجمن اسلامی معلمان ایران، مجمع فرهنگیان
ایران اسلامی، مجمع علمی تخصصی مدیران و کانون مدرسان دانشگاه فرهنگیان بودند. در
این دیدار نمایندگان تشکل ها به بیان دغدغه های صنفی، ارائه ی پیشنهادات و
انتقادات، نقد انتصابات و سیاست های وزارتخانه و بیان مشکلات معلمان پرداختند.
اسماعیل عبدی دبیرکل
کانون صنفی معلمان ایران از استخدام های خارج از
ضوابط و ورود افرادی از دولت پیشین به بدنه ی آموزش و پرورش زیر نام
نیروهای خدماتی
و تبدیل شدن آن ها به نیروهای آموزشی انتقاد کرد و از وزیر آموزش وپرورش
پرسید: برنامه ی وزارتخانه برای برخورد با این افراد چیست؟ عبدی پیشنهاد
کرد که با
رفع تبعید ظالمانه از نبی الله باستان فارسانی، محمد توکلی و علی صادقی و
آزادی معلمان زندانی که احکامشان سیاسی و با نفوذ و دخالت دولت احمدی
نژاد صادر شده و هموار کردن ادامه ی فعالیت اجتماعی و کاری عبدالله مومنی،
محمد داوری ، رسول بداقی و سید محمود باقری پس از آزادی از زندان، رسیدگی
به وضعیت معلمان ممنوع التدریس و بازنشسته ی
اجباری، رفع فضای امنیتی از آموزش و پرورش به ویژه از کردستان(با آزادی و
شروع به
کار مسعود کردپور و مختومه کردن پرونده های فعالان صنفی) یک آشتی ملی در
آموزش و
پرورش ایجاد شود.
علی اکبر باغانی نایب رییس کانون صنفی معلمان ایران و مسئول دبیرخانه
شورای هماهنگی کانون های صنفی معلمان کشور نیز گفت: طی گزارش هایی که به دبیرخانه ی
شورای هماهنگی معلمان کشور در تهران ارسال شده هنوز برخوردهای حراستی در بدنه ی
آموزش و پرورش وجود دارد و ما از وزیر انتظار داریم با نهادینه کردن نگاه غیر
امنیتی در کالبد نظام تعلیم و تربیت موجب همگرایی بیشتر بین وزارتخانه و بدنه
شوند.
اهم مسائل مطرح شده
از طرف تشکل های صنفی به شرح زیر است .
آقای علی محمد مصلحی دبیر انجمن اسلامی معلمان ایران به عنوان
اولین نفر، خواستار پیگیری و بازنگری در احکام صادره از سوی هیات تخلفات برای
معلمان و رفع فضای امنیتی در آموزش و پرورش شد وگفت: عملکرد آقای فانی در انتصابات
استان ها خوب و رضایت بخش بوده اما این روند در خصوص انتصاب های ستادی تکرار نشده
است. مصلحی استفاده از کارشناسان تشکل های فرهنگیان در تصمیم سازی های کلان آموزش و
پرورش را ضروری و نزدیک بودن عملکرد آموزش و پرورش با دیدگاه های اعلام شده دکتر
روحانی را موجب اعتماد فرهنگیان به وزارتخانه دانستند.
آقای سید محمد
مرد از اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان ایران هم جایگاه وزیر را نمادین و مهم
دانست و گفت: فرهنگیان تصمیم گیری ها و عملکرد وزیر را موشکافانه بررسی می کنند به
همین دلیل شجاعت و درایت وزیر می تواند الگوی خوبی برای معلمان باشد. مرد با بیان
این که وزارتخانه باید مسیرها را اصلاح کند تا اهداف چشم انداز حاصل شود افزود:
شورای عالی آموزش و پرورش در اصلاح مسیر بسیار تاثیرگذار است و افرادی که در این
شورا هستند باید در قامت این شورا باشند در حالی که ما شاهد ورود افراد غیر متخصص
در این شورا بوده ایم. ما از وزیر انتظار داریم نسبت به این مساله با جدیت برخورد
کنند. نماینده سازمان معلمان ایران با اشاره به واقعیت های موجود در مدارس گفت:
سواد کاذب دانش آموزان و نمرات فرمایشی حاصل فشار مسئولان اسبق وزارت به مدیران جهت
آمار سازی است.
سپس خانم طاهره نقی ئی از
اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان ایران گفت: در سال های اخیر برخوردها با معلمان
سبب شده که برخی از همکاران ما در پاسخ هر سئوالی بگویند نمی دانم و همین امر موجب
شده تا یک خودسانسوری بدنه ی آموزش و پرورش را رنج بدهد. ایشان پیشنهاد دادند که در
هر ماه یک روز به عنوان روز ارتقای کاری در نظر گرفته شود. ساختار متمرکز به سمت
نیمه متمرکز برود و بازی های هوش و خلاقیت در مدارس نهادینه
شود.
آقای اسماعیل عبدی دبیرکل
کانون صنفی معلمان ایران سخنران بعدی بودند. عبدی از استخدام های خارج از ضوابط و
ورود افرادی از دولت پیشین به بدنه ی آموزش و پرورش زیر نام نیروهای خدماتی و تبدیل
شدن آن ها به نیروهای آموزشی انتقاد کرد و از وزیر آموزش وپرورش پرسید: برنامه ی
وزارتخانه برای برخورد با این افراد چیست؟ عبدی پیشنهاد کرد که با رفع تبعید
ظالمانه از نبی الله باستان فارسانی، محمد توکلی و علی صادقی و آزادی معلمان زندانی
که احکامشان سیاسی و با نفوذ و دخالت دولت احمدی نژاد صادر شده و هموار کردن ادامه
ی فعالیت اجتماعی و کاری عبدالله مومنی، محمد داوری و رسول بداقی و سید محمود باقری
پس از آزادی از زندان، رسیدگی به وضعیت معلمان ممنوع التدریس و بازنشسته ی اجباری،
رفع فضای امنیتی از آموزش و پرورش به ویژه از کردستان(با آزادی و شروع به کار مسعود
کردپور و مختومه کردن پرونده های فعالان صنفی) یک آشتی ملی در آموزش و پرورش ایجاد
شود. عبدی با اشاره به برخی مشکلات معلمان ، خواستار توضیح وزارت درباره توقف اعطای
رتبه عالی، پرداخت معوقات، ابهامات مربوط به حق عائله مندی و روش ارتقای بیمه، نحوه
ی واگذاری مدارس و چگونگی ساماندهی نیروهای مازاد شد.
علی اکبر باغانی نایب رییس
کانون صنفی معلمان ایران و مسئول دبیرخانه شورای هماهنگی کانون های صنفی معلمان
کشور نیز گفت: ما یک وزیر شجاع کاریزماتیک می خواهیم که در بیان دغدغه های ما
شجاعانه عمل کند و وزارتخانه را ارتقا دهد. ایشان از فضای امنیتی حاکم بر آموزش و
پرورش به شدت انتقاد کرد و افزود خانواده های معلمان زندانی هزینه های بسیاری را
متحمل شده اند و نگران وضعیت معیشتی خود هستند. ایشان گفتند: طی گزارش هایی که به
دبیرخانه ی شورای هماهنگی معلمان کشور در تهران ارسال شده هنوز برخوردهای حراستی در
بدنه ی آموزش و پرورش وجود دارد و ما از وزیر انتظار داریم با نهادینه کردن نگاه
غیر امنیتی در کالبد نظام تعلیم و تربیت موجب همگرایی بیشتر بین وزارتخانه و بدنه
شوند.
سپس آقای سیدمجتبی قریشیان
عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان که در انتخابات اخیر تعاونی مصرف فرهنگیان استان
تهران به عنوان عضو هیات مدیره پذیرفته شده است، از وزیر درخواست کرد که یک دعوت از
هیات مدیره تعاونی مصرف فرهنگیان استان تهران صورت پذیرد تا مشکلات این تعاونی در
حضور وزیر مورد ارزیابی قرار گیرد.
در ادامه آقای دکتر کاشی از
کمبود فضاهای آموزشی و خوابگاه های فرسوده در دانشگاه های فرهنگیان خبر داد.ایشان
نحوه تشکیل هیات امنای دانشگاه را مهم دانسته و افزودند استفاده از مدیران و
کارشناسان سایر قسمتها در دانشگاه فرهنگیان و عدم جذب نیروهای با تجربه ی شاغل در
تربیت معلم های پیشین از جمله دغدغه های ما می باشد.کاشی خطاب به فانی گفت : ما در
جذب دانشجو با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم و تمام فعالیت های فوق برنامه تعطیل
است.وی از جدی نگرفتن کارورزی انتقاد کرده و افزودند کسب مهارت معلمی و ساختن شخصیت
معلمی باید در اولویت کارها قرار گیرد. او در پایان بر حمایت از دکتر مهرمحمدی به
منظور توسعه ی پایدار دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد.
در ادامه آقای سنجری عضو
مجمع تخصصی مدیران، از ترجمه ی نادرست واژه ی اعتدال توسط برخی افراد و برخورد های
دوگانه انتقاد کرده و افزود اخیرا برخی جریانات، فعالیت های افراد در ستاد آقای
روحانی را برای انتصابات یک نمره ی منفی و اصلاح طلبی را دومین نمره ی منفی می
دانند که موجب ناراحتی دوستان ما شده است. ایشان به آقای فانی گفتند خود شما حاضر
نشدید با دولت پیشین کار کنید و پس از سرپرستی کوتاه مدت، وزارتخانه را ترک کردید.
ایشان افزودند باید در انتصابات دقت بیشتری شود تا نیروهای خوشبین به دولت آقای
روحانی دچار دلزدگی و یاس نشوند.
آقای فرج کمیجانی دبیرکل
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی هم از ادامه ی همکاری برخی مدیران و جریاناتی در آموزش
و پرورش که با اصلاح طلبان زاویه دار هستند و حتی برخوردهای فیزیکی با همکاران
معلمان داشته اند انتقاد کرد و افزود وزارتخانه باید در این موارد دارای اختیاراتی
باشد تا تسویه ی لازم انجام شود.
پاسخ های دکتر فانی:
من می خواهم
وزیری باشم که مطلوب فرهنگیان باشد و تنها احساس تکلیف موجب شد تا مسئولیت وزاتخانه
ای با 2500میلیارد تومان بدهی را قبول کنم. خوشحالم که تشکل های شناسنامه
دار فرهنگیان با دقت وزارتخانه آموزش و پرورش را رصد می کنند. شما باید در رصد کردن
خود فرایندی عمل کنید نه نقطه ای و عملکرد را در طول یک مدت ارزیابی کنید نه اینکه
رفتارهای لحظه ای را.
بیشتر همکاران
ما در ستاد اذعان می کنند که با استقرار دولت تدبیر و امید، وزارتخانه آرامش یافت و
تنش ها کم شد. من با تحلیل موضع گیری می کنم و به همه ی نظرات احترام می گذارم. ما
در این مدت روی ریل دولت پیشین حرکت کرده ایم ولی از 1 / 1 / 93 روی ریل خود حرکت
می کنیم و در این مدت 734 مساله را احصا کرده و تلفیق کرده ایم و از دل آن
4 سیاست در آورده و اعلام کرده ایم. 8 تا 9 حکم را به تصویب
مجلس و دولت رسانده ایم. با اینکه کل بودجه ی کشور 11 درصد رشد یافته است
آموزش و پرورش با رایزنی و استدلال های ما 26 درصد افزایش بودجه داشته
است.این موضوع اتفاقی نبوده است و دوستان و همکاران من با روزی
16 – 17 ساعت کار توانستند دولت و مجلس را متقاعد کنند.
بازگرداندن تغییرات
کارشناسی نشده دوره ی گذشته مانند تعطیلی پنجشنبه ها بسیار سخت است. بازگرداندن
مدارس نمونه دولتی به مناطق محروم هم بسیار سخت است زیرا دولت پیشین در مناطق
برخوردار تهران مثل منطقه یک نیز مدرسه نمونه دولتی دایر کرده است. استخدام
نیروهایی تحت نام خدماتی و تغییر حکم آنها به آموزشی و گزینش فامیلی که در دوره های
پیشین موجب ناراحتی تشکل ها بوده را متوقف می کنیم و دوستان مستندات را به
وزارتخانه ارائه دهند تا پیگیری های لازم انجام شود. برخی ریل های گذاشته شده در
دولت پیشین قابل اصلاح نیست مثلا مشکل مسکن مهر تا مدت ها ادامه خواهد داشت ولی من
معلم هستم و کار خودم را بلد هستم. گرفت و گیرهای نظام آموزشی را می شناسم و تمام
تلاشم این است که آموزش و پرورش را به جایگاه واقعی خود نزدیک
کنم.
سیصد میلیارد تومان از حق
التدریس همکاران را پرداخت کرده ایم و برای پرداخت الباقی حدود 250 میلیارد
تومان بدهی داریم که با 150 میلیارد آن توافق شده ولی من گفته ام که قبول
ندارم و نباید حتی یک ریال کمتر از مطالبات پرداخت شود.با گزینش های تاریخی دولت
پیشین 58000 معلم مازاد داریم و ماهانه مبالغ هنگفتی به ما تحمیل می
گردد.
من برای آزادی معلمان زندانی به قوه ی قضاییه نامه
نوشتم کاری که هیچ وزیری انجام نداده است زیرا هنوز معلم هستم و هیچ وابستگی به میز
ریاست ندارم و معتقدم معلم را با زور نمی شود به کاری وادار کرد و نباید نگاه
امنیتی بر آموزش و پرورش وجود داشته باشد. دایره حقوقی وزارتخانه از دبیرخانه کانون
های صنفی احکامی را دریافت کرده و تعدادی از آنها برای بررسی نهایی به هیات عالی
نظارت رفته و ما توصیه های لازم را انجام داده ا یم تا حقی از کسی ضایع
نگردد.
وقتی با دولت پیشین
نتوانستم کار کنم به کلاس برگشتم و اکنون هم تحت فشار هستم. بیست و شش از درصد
مدیران انتخابی من دکترا دارند و بقیه فوق لیسانس. اغلب آن ها جبهه رفته اند و
ارزشی هستند و از وزارت اطلاعات استعلام دارند ولی برخی جریانات، با تنگ نظری با
آنان مخالفت می کنند.
احکام، آیین نامه ی اجرایی
می خواهند و من به همکاران پرتلاشم در وزارتخانه گفته ام هر حکمی را که می خواهیم
به مجلس بفرستیم باید با فرض پذیرش باشد و لذا آیین نامه های آن را می نویسیم تا در
اجرا ناکام نباشیم. برای تقویت اداره ی سنجش، برنامه های خوبی داریم تا هم نمرات
واقعی شوند و هم معلمان به مرور رتبه بندی شده و بر اساس ارزیابی عملکرد حقوق
دریافت کنند. تفاهم نامه هایی با وزارتخانه ها در حال امضا است که مهمترین آن ها
تجهیز هنرستان ها توسط وزارت صنعت است.
البته برخی سئوالات که به
دلیل ضیق وقت پاسخگو نیستم حتما به زودی پاسخ های لازم ارائه می شود.ایشان به آقای
جدایی ریس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارتخانه ماموریت دادند که دست کم هر دو
ماه یکبار دیدار با تشکل ها انجام شود.
آقای جدایی
نیز رصد کردن مولفه های اساسی و کلیدی آموزش و پرورش از سوی تشکل ها و اظهار نظرهای
دقیق تئوریک و تخصصی آنان را یک فرصت تلقی کرد و ابراز امیدواری کرد این دیدگاه ها
به واقعیت نزدیک تر باشد و از همکاران خود در تشکل ها خواست با نشریه نگاه در
ارایه دیدگاه ها و نقطه نظرات خود همکاری و همراهی نزدیک تری داشته باشند ایشان این
نشریه را به عنوان ارگان آموزش و پرورش در خدمت و متعلق به معلمان گرامی و تشکل های
صنفی آنان دانست .
یکشنبه 23 فوریه (2) 2014
منبع: http://zanyari90.blogfa.com/post/82
No comments:
Post a Comment