ادغام دروس اجتماعی دوره ابتدایی
رئیس سازمان پژوهش و
برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: در کتاب های جدیدالتالیف
مطالعات اجـتماعی ،حجم کتاب های درسی را کم کردیم و سه موضوع جغرافی، تاریخ
و مدنی را در یک کتاب جای دادیم.
وبه
گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجت الاسلام
محمدیان افزود: کتاب مطالعات اجتماعی هویت در زمان، مکان و هویت در شرایط
را به دانش آموزان یاد می دهد و مطالعه این کتاب هم وقت کمتری از دانش
آموزان می گیرد و هم کار مسئولان آموزشی را در برنامه ریزی برای این درس
راحت تر خواهد کرد.
وی همچنین درباره برطرف کردن برخی نقایص
کتاب کار و فناوری پایه هفتم اضافه کرد: با ویرایش و اصلاح کتاب کار و
فناوری پایه هفتم موافقم و اشکالات جزیی در این کتاب وجود دارد که باید در
چاپ های بعدی برطرف شود.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت:
تولید محتواها بر اساس برنامه درس ملی خواهد بود و کتاب درسی را همراه با
بسته آموزشی تولید می کنیم تا بتوانیم شبکه های تعاملی بین دانش آموز، معلم
و کارشناسان برقرار کنیم و همچنین برنامه ریزی های منطقه ای را گسترش
دهیم.
نظر اتحادیه معلمان کوردستان ایران پیرامون این امر:
لازم به توضیح است که کتب مذکور قبلا نیز از حجم فراوانی برخوردا نبوده اند و بلکه حجم کم آنان همیشه معضلی برای معلمان تلقی میشده است، کمی مطالب، آسانی مطالب یکی از مشکلات معلمان و اتمام این کتب در اواخر فصل زمستان و پیش از زمان بودجه بندی شده در برنامه آموزش و پرورش بوده و در نتیجه معلمان عزیز زنگهای این دروس را به دروسی از قبیل ریاضی که حجم آن بسیار زیاد و بر خلاف اصول روانشناسی رشد و یادگیر در این سنین می باشد.. حال انکه این کتب در کلاس پنجم ابتدایی سالهاست که در یک کتاب ادغام شده و معلمان بر حسب سلیقه خویش زمانی را بدان اتصاص می دادند.
مسائلی که در این کتابها می بایست و نیازمند به تغییر می باشند به شرح زیر است:
- دگرگونگی نگاه کتاب علوم اجتماعی سال سوم پیرامون زن و نقش آن در اجتماع (درس خانواده آقای هاشمی) که در ان نقش زن چنین است:
1- مادر و مادربزرگ خانم خانه و خانه دار بوده و مسئولیتشان انجام کارهای خانه می باشد. حال آنکه آقای هاشمی کارمند اداره پست است.
2- مریم در طی مسیر سفر گم می شود. حال آنکه علی باهوش است و هرگز از پدرمادر جدا نشده و گم نمی شود.
3 -هنگام ثبت نام در مدرسه نیشابور (شهر جدید) خانم معلم برعکس علی که بخاطر نمرات خوبش تشویق و قدردانی می شود، بخاطر حجابش تشویق و از جانب خانم مدیر مورد قدردانی قرارمی گیرد.
در رابطه با کتاب تاریخ نیر می بایست مسائل زیر مورد توجه قرار گیرد:
1- از نظری بودن کتاب تاریخ کاسته شود و بر جنبه عملی آن توجه گردد.
2- عکسهای آن دگرگون شود و بر کیفیت آنها افزوده شود.
3- وقایع تاریخ واقعی تر و به دور از نگاه سیستمی جوهوری اسلامی مورد بحث قرار گیرند چرا که کتاب مذکور بر طبق نظر تایخ دانان بیطرف انباشه از اکاذیب تاریخی است.
4- از نگاه مذهبی و به ویژه تاکید بر جنبشهای شیعی پرهیز شود چرا که ایران کشوری کثیرالمله میباشد.
در مورد کتاب جغرافیا نیز می بایست مسائل زیر مورد توجه قررار گیرد:
1- به خصوصیات اصیل و فرهنگی و زبانی مناطق در کتاب جغرافیا استفاده گردد.
2- نقشه های جغرافیایی انسانی در این کتاب جایگاهی نداشته و گاها با توهین همراه می باشند، برای مثال استفاده از اشکال حیوانات در مناطقی که فارس نشین نیستند.
3- به تمامی مناطق آب و هوایی و انسانی ایران به یک اندازه توجه شود و سعی گردد پتانسیلهای انان معرفی گردد
در کتاب مدنی که خود کتابچه می باشد نه کتاب می بایست خود ناباشته از مشکلات بوده و تنها در راتای منافع حکومت و متضاد با منافع ملت می باشد نه گسترش مدنیت و جامعه مدنی، لازمست که در آن به مسائل مدنی و زندگی در جامعه جهانی توجه شود نه صرفا نقش هب و قوه های سه گانه.
No comments:
Post a Comment